Zakensedan pur sang

Zakensedan pur sang

De neus met zijn zogenaamde 'spindle' grille ziet er lekker agressief uit. (Foto: pr)Ook in het interieur straalt de klasse ervan af. (Foto: pr)Met 450 liter is de bagageruimte royaal. (Foto: pr)

Dat Lexus goede auto's maakt, is algemeen bekend. Dat het in de zakelijke markt, met name met de CT 200h, mateloos populair is, weet ook wel iedereen die maar een beetje geïnteresseerd is in auto's. Maar intern krijgt de CT zeer serieuze concurrentie in de gedaante van de IS 300h. Hoewel maar 20 procent bijtelling (CT 14 procent), is het zo'n fantastische auto, dat het wel heel gek moet lopen als hij niet aanslaat.

Dat Lexus goede auto’s maakt, is algemeen bekend. Dat het in de zakelijke markt, met name met de CT 200h, mateloos populair is, weet ook wel iedereen die maar een beetje geïnteresseerd is in auto’s. Maar intern krijgt de CT zeer serieuze concurrentie in de gedaante van de IS 300h. Hoewel maar 20 procent bijtelling (CT 14 procent), is het zo’n fantastische auto, dat het wel heel gek moet lopen als hij niet aanslaat.

Maar er zijn meer automerken die zich zorgen moeten gaan maken, want deze IS 300h kan de strijd met de BMW 3 Serie, Mercedes C-Klasse en Audi A4 probleemloos aan. Ik durf zelfs te stellen dat de IS 300h ze op veel punten de baas is.

Dat begint al bij de prijs. Lexus levert de IS uitsluitend als Hybrid, dus met een combinatie van een benzine- en elektromotor en dit soort auto’s wordt door onze overheid behoorlijk gesubsidieerd. Dit zie je ook in de prijs terug, want de IS 300h is te koop voor een prijs vanaf 36.990 euro. De Business Line blijft – hoe toevallig – net onder de 40 mille en de door ons gereden sportief aangeklede F Sport Line kost 45.590 euro en heeft dan onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, een sportonderstel, LED koplampen, leren bekleding, F Sport aankleding, centraal geplaatst digitaal LFA instrumentarium, elektrisch verstelbare F Sport stoelen en een met geperforeerd leer bekleed multifunctioneel sportstuur. De auto is echt af.

Ik geloof niet dat ik mensen op hun tenen trap, als ik stel dat Lexus in het verleden weliswaar goede, maar optisch gezien nogal saaie auto’s bouwde. Daar is met de komst van de LFA supersportauto wel verandering in gekomen. En neem de IS 300h. Dat is gewoon een auto die heel veel dynamiek uitstraalt. De neus met zijn zogenaamde ‘spindle’ grille ziet er lekker agressief uit, de wielkasten zijn aardig uitgeklopt zodat de 18-inch wielen er mooi inpassen en de achterkant is scherp gesneden en straalt daardoor snelheid uit. Zoals het een Lexus betaamt is de afwerking van premium kwaliteit.

Laag

Laag zitten in een auto wordt geassocieerd met sportiviteit en dat is bij de IS 300h het geval. Instappen is daardoor iets lastiger, zeker voor oudere mensen. Eenmaal in de veel steun gevende sportstoel gezeten, heb je een lekker klein sportstuur in je handen. Dat is in hoogte en diepte verstelbaar, waardoor het instrumentarium goed zichtbaar blijft. De F Sport Line heeft het zogenaamde LFA dashboard en dit betekent een digitaal combi-instrument waarop tal van informatie is af te lezen en waarvan de ring van kleur verandert als je een andere rijmodus kiest; Sport is rood bijvoorbeeld. Tussen de voorstoelen is een forse tunnel gemonteerd die overloopt in de middenconsole met allerlei bedieningsorganen. Het touchscreen is goed afleesbaar. Voorin zit je uitstekend met een bijna ideale zitpositie. Achterin is het krapper. Met 450 liter is de bagageruimte royaal. Ook in het interieur straalt de klasse ervan af.

Samenspel

De IS 300h dankt zijn lagere bijtelling aan de hybride-aandrijving. Daarbij wordt een 2.5 liter viercilinder benzinemotor (133 kW/181 pk en 221 Nm) gecombineerd met een achterin gemonteerde elektromotor (105 kW/143 pk en 300 Nm). Het gezamenlijk vermogen bedraagt 164 kW/223 pk. Ook nu weer is er een CVT (Continu Variabele Transmissie) toegepast. Die werkt weer wat beter, maar als je lekker sportief wilt rijden, dan is het zaak om met de hand te gaan schakelen via de schakelpaddles achter het stuur. Dan heb je zes versnellingen. De IS 300h is een paar kilometer puur elektrisch te rijden en de elektromotor assisteert bij accelereren. Dat accelereren gaat best vlot (0-100 km/uur 8,3 seconden) en de top ligt bij 200 km/uur. Het verbruik valt zeker niet tegen, gezien de motorprestaties en onze rijstijl. Van de door de fabriek opgegeven 1 op 23,3 bleef 1 op 15,8 over.

Balans

De IS 300h is geen uitgesproken sportieve auto, maar je kunt er zeker vlot mee rijden. Door het verlaagde onderstel en de forse banden (voor 225/40 en achter 255/35) heb je veel grip en wil de IS 300h best hard een bocht door, zonder aan de voor- of achterkant uit te breken. De elektrische besturing heeft genoeg gevoel, zodat je de auto mooi door een bocht heen kan sturen. Daarnaast is er ondanks de 18-inch wielen een goede balans gevonden tussen comfort en sportiviteit en worden de meeste oneffenheden mooi gladgestreken.

Conclusie

Ik durf het best te bekennen: ‘Ik ben onder de indruk geraakt van de IS 300h’. Het is een fraaie, uitgebalanceerde auto met heel veel kwaliteiten. Bovendien uitstekend in elkaar gezet, lekker rijdend en niet al te gulzig met de dure brandstof. Hij gaat het in de zakelijke markt dan ook zeker maken.

Fotoverslag